Hatodjára rendezték meg május 24-28. között a Zsigmond Vilmos Filmfesztivált, amely nevéhez illően az operatőrök fesztiválja. A szombaton átadott díjakat sem a rendezők kapták, hanem az operatőrök.
„A névadó személye világossá teszi, hogy operatőri szempontból vizsgáljuk a filmet. Ugyanakkor, talán a legfontosabb, amit megtanulhattunk Vilmostól, hogy az operatőri teljesítményt, a képet nem lehet önmagában értékelni. Az ő életműve a legjobb példa, hogy a kép, az operatőri teljesítmény mindig csak a film egészének üzenete szempontjából, a rendezői szándék szemszögéből vizsgálható. Így, bár az operatőri teljesítményt díjazzuk, a filmek egészét is honoráljuk a díjakkal” – nyilatkozta a fesztivál előtt Szabó Gábor operatőr, a zsűri elnöke. Az idén 419 film érkezett a világ minden tájáról a szegedi válogatóra, amelyek közül az előzsűri 8 nagyjátékfilmet, 21 rövidfilmet, 7 kísérleti filmet, illetve 14 dokumentumfilmet választott ki, de nemcsak újdonságokat: például Enyedi Ildikó filmje a Feleségem története is versenyben volt.
A virtuális valóság és a Gyilkos arany
A szegedi fesztivál hagyományainak megfelelően az idei életmű-díjas személye már az esemény elején tudható volt: Grunwalsky Ferenc kapta az elismerést, a jeles alkalomból Jancsó Miklós Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten című filmjét láthatta ismét a közönség, amelynek a díjazott volt az operatőre.
A május 24-i nyitóelőadáson az 1000 álom című kirgiz filmet vetítették, amelynek egyik szereplője a maga teremtette számítógépes világ foglyává válik. Ezt nemcsak Borisz Trosev nagyszerű operatőri munkáját méltatva érdemes feleleveníteni, de azért is, mert pár nappal később a virtuális valóság (virtual reality – VR) és a kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) filmvilágra gyakorolt hatásait próbálták feltárni a Filmkészítés és kevert valóság című kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Erdély Mátyás operatőr, Takács Barnabás kutató informatikus; virtuális valóság szakértő és Szabó Viktória kreatív producer. Ugyancsak „feltáró jelleggel” került sor Szabó Gábor operatőr, Gigor Attila rendező és Varró Attila filmkritikus A bűnfilmek atmoszférája, a hatáskeltés képi eszközei című beszélgetésére, amely a műfaj magyar vonatkozásait tekintette át. Ennek jegyében a fesztiválon olyan sikeres hazai filmeket is levetítettek, mint a Dögkeselyű (1985), A nyomozó (2008) és az Isteni műszak (2013). Erich von Stroheim 1924-es némafilmjének, a Gyilkos aranynak 1 órásra kurtított változatát Darvas Kristóf zongorakíséretével tekinthette meg a közönség, a vetítés után pedig Vágvölgyi B. András Greed című új könyvének bemutatójára került sor, amely „az új nemzedék nyelvén jeleníti meg az öncélúan mohó világot, amelyben minden kiárusítható: a jellem, a világnézet, az igazság, a szerelem, a kaland, a politika, az érzelem, a gondolat, a gyilkosság, a barátság, a valóság, a képzelet, a korszellem, a hagyomány…”
Dijeső
A szakmai zsűri, melynek tagjai Szabó Gábor mellett Török-Illyés Orsolya színművész, Pálfi György és Gigor Attila rendezők, Claire Mathon és Nyoszoli Ákos operatőrök vltak, a legjobb operatőrnek járó Zsigmond Vilmos-díjat Ezequiel Salinasnak ítélték, aki Bíró Bálint Félhomály című filmjét fényképezte. A legjobb nagyjátékfilm díját a Természetes fény (rendezte: Nagy Dénes, operatőr: Dobos Tamás) és az Animals című belga film (r.: Nabil Ben Yadir, o.:Frank van den Eeden) kapta, a legjobb kisfilm a Gyere (r.: Lengyel Balázs, o.:Réder György), a legjobb dokumentumfilm a Mesék a zárkából (r.: Visky Ábel, o.:Kürti István és Nagy Zágon), a legjobb kísérleti film a spanyol Otra Luna lett, amelynek rendezője és operatőre is Juanma F. Pozzo volt.
Grunwalsky Ferencnek Szabó Éva fesztiváligazgató adta át az életmű-díjat
A kritikusok zsűrije, Pozsonyi Janka, Kolozsi László és Varró Attila szerint a Mesék a zárkából volt a fesztivál legjobb filmje, a diákzsűrinek az amerikai Willing Go There (r.: Laura Beckner, o.: Ludovica Isidori) tetszett a legjobban. A Magyar Operatőrök Társaságának díját Galambos Eszter vehette át, A baleset című film (r.: Bohdan Herkaliuk) operatőri munkájáért.
A VisionTeam és a Special Grip Hungary legjobb fiatal operatőrnek járó díját Hudák Dániel kapta, aki az Elmegyek (r.: Gál András) és a Mama büszkesége (r.: Tóth Lili Laura) című filmekben működött közre. Szeged város a lengyel-svéd Sweatet (r.:,Magnus von Horn, o.: Michał Dymek) értékelte a legtöbbre.
Szöveg: magyarnarancs.hu
Nyitókép: Nagy Zágon, a Mesék a zárkából operatőre
Díjazottak:
Zsigmond Vilmos-díj a Legjobb operatőrnek/Zsigmond Vilmos Award for Best Cinematography:
FÉLHOMÁLY/DUSK – Operatőr/DoP: Ezequiel Salinas
Legjobb nagyjátékfilm megosztva/Shared Best Feature Award:
-TERMÉSZETES FÉNY/NATURAL LIGHT – Operatőr/DoP: Dobos Tamás
-ANIMALS – Operatőr/DoP: Frank van den Eeden
Legjobb kisjátékfilm/Best Short Feature Award:
GYERE – Operatőr/DoP: Réder György
Legjobb kisjátékfilm kategóriában dicséret/Best Short Feature Special Mention:
AND THE NIGHT REMAINED – Operatőr/DoP: Andraž Žigart
Legjobb dokumentumfilm/Best Documentary Award:
MESÉK A ZÁRKÁBÓL – Operatőrök/DoP-s: Kürti István, Nagy Zágon
Legjobb dokumentumfilm kategóriában dicséret /Best Documentary Special Mention:
TOBI SZÍNEI – Operatőr/DoP: Táborosi András
Legjobb kísérleti film/Best Experimental Film Award:
OTRA LUNA – Operatőr/DoP: Juanma F. Pozzo
Kritikusok díja/Critics’ Choice Award:
MESÉK A ZÁRKÁBÓL – Operatőrök/DoP-s: Kürti István, Nagy Zágon
Kritikusok kategóriában dicséret /Critics’ Choice Award Special Mention:
FRIENDS AND STRANGERS – Operatőr/DoP: Dimitri Zaunders
A VisionTeam és a Special Grip Hungary díja, Legjobb fiatal operatőr/Vision Team and Special Grip Hungary Award, Best Young Cinematographer:
Hudák Dániel – ELMEGYEK; MAMA BÜSZKESÉGE
Szeged Város díja/Szeged Award:
SWEAT – Operatőr/DoP: Michal Dymek
Diákzsűri díja/Student Jury Award:
WILLING TO GO THERE – Operatőr/DoP: Ludovica Isidori
HCA díja/ HCA Award:
Galambos Eszter – A baleset/The Accident
Életmű-díj/Lifetime Achievement Award:
GRUNWALSKY FERENC